Agyhártyagyulladás - Meningitis

Az idegrendszer betegségei közül talán az agyhàrtyagyulladàs a legismertebb, amely tulajdonképpen a lágy agyburok gyulladàsos betegsége. Több típusa létezik,a szervezet reakciója és a kórokozók határozzák meg fajtáját. Beszélhetünk vírusos/savós/,bakteriális / gennyes/,valamint tuberkulózisos eredetűről. A gennyes /bakteriális/agyhártyagyulladás kiemelkedő jelentősége abból adódik, hogy általában egészséges embereket támad meg, igen gyors a lefolyása és gyakran jár halálos szövődményekkel. Leggyakrabban Meningococcus baktérium okozza, általában a téli hónapokban terjed és fertőz. A vírusos eredetű agyhártyagyulladás ritkább előfordulású és a gyógyulási aránya is kedvezőbb. A fertőző agyhártyagyulladás súlyosan károsíthatja az idegrendszeri funkciókat, súlyos lefolyású, időnként még a célzott antibiotikumos kezelés ellenére sem kerülhető el a betegség halálos kimenetele. Vannak alapbetegségek, melyek esetén nagyobb a betegség kialakulásának lehetősége: immunhiányos állapotok, nyílt koponyasérülés, lépbetegségek, leromlott állapotban lévő betegek fertőződése… Ezekben az esetekben a kórokozók is mások lehetnek, mint az alapbetegséggel nem rendelkező személyek esetében. Az agyhártyagyulladás általában úgy alakul ki, hogy a légutakban megtelepedő baktériumok gyulladást okoznak, majd a gyulladt nyálkahártyán keresztül a véráramba kerülnek, ahonnan a baktériumok az agyvízbe jutnak. A betegség tehát egyértelműen légúti, emberről-emberre cseppfertőzéssel terjed.

Típusos tünetei a következőek:

• magas láz
  • levertség
  • étvágytalanság

Az idegrendszeri izgalmi tünetek, valamint az agyi ödéma következményei ezután alakulnak ki:

• hányinger, hányás /gyakran sugárhányás!/
  • erős fejfájás
  • aluszékonyság
  • tarkókötöttség
  • tudatzavarok
  • ingerlékenység
  • epilepsziás rohamok

A fenti tünetek nagy részét más betegség is okozhatja. De a zavartság és a nyaki merevség az agyhártyagyulladás legspecifikusabb tünete! A tünetek enyhébbek lehetnek csecsemőkorban és időskorban, előfordulhat, hogy akár hiányozhatnak is egyes kórjelzők.

A betegséget kiváltó kórokzók függvényében különböznek a kezdeti tünetek is. A Meningococcus baktérium súlyos esetekben jellegzetes, bevérzéses bőrelváltozást okoz. A kezeletlen agyi ödéma pedig akár 24 órán belül is halált okozhat. A csecsemők és az 5 év alatti kisgyermekek fokozottan veszélyeztetettek éretlen immunrendszerük miatt. Zárt közösségben élők között a kórokozók terjedése könnyebb /családtagok, kollégiumok/,emiatt az agyhártyagyulladás a kamaszok és fiatal felnőttek /10-25 évesek/korosztályát is fokozottan veszélyezteti. Ebben a korosztályban igen magas,20-25% a Meningococcus hordozás aránya, és a megbetegedés is gyakran lesz végzetes kimenetelű. Agyhártyagyulladás esetén csak a korai diagnosztizálás, célzott antibiotikus kezelés és az intenzív betegellátás mentheti meg a beteg életét! A betegség lefolyása rendkívül gyors. Előfordul, hogy fiatal, egészséges szervezetben a magas láz néhány óra leforgása alatt gyógyíthatatlan károkat okoz a központi idegrendszerben, ami rövid időn belül halálos kimenetellel jár /az antibiotikumos kezelés ellenére is/. Időben elkezdett kezelés nélkül pedig ennek az esélye drasztikusan megnő.

Az esetek egy részében a sikeres kezelés ellenére is maradvány tünetekkel találkozhatunk:

• mentális-és magatartászavarok
  • az agyvíz keringési zavara
  • halláskárosodás
  • végtagbénulás
  • mozgászavarok
  • agytályog
  • mozgászavarok
  • egyéb idegrendszeri problémák jöhetnek létre

Statisztikák szerint az agyhártyagyulladás 15%-ban halálos kimenetelű, de maradandó egészségkárosodást is 20% -ban okoz. A megfertőződött beteg közvetlen környezete preventív antibiotikus
kezeléssel megvédhető a betegség kialakulásától. A betegség nem alakul ki törvényszerűen a fertőzött környezetében, ezért fontos a megelőző jellegű kezelés!
Fentiek miatt nagyon fontos az agyhártyagyulladás kórokozójának minél előbbi és minél pontosabb azonosítása, illetve annak meghatározása, hogy a kórokozó milyen antibiotikumra vagy antivirális kezelésre lesz érzékeny. Mindez az agyvíz /likvor/ vizsgálatával, tenyésztésével lehetséges. Így gyorsan felállítható a pontos diagnózis és elkezdhető a célzott gyógyszeres kezelés.