Agyvelőgyulladás - Encephalitis

Az agy állományának gyulladásos megbetegedését nevezzük agyvelőgyulladásnak.

A betegséget kiválthatják:

• vírusok
  • baktériumok
  • a vírusoknál kisebb biológiai ágensek /prionok/,valamint
  • immunológiai folyamatok.

Az agyvelőgyulladás tünetei:

• magas láz
  • émelygés
  • fejfájás
  • hányás
  • epilepsziás rohamok /mint kísérő jelenség/.

A betegség diagnosztizálásához a neurológiai alapvizsgálat és a laborvizsgálat mellett többnyire szükség van a gerincvelőt körülvevő folyadék /az agyvíz vagy likvor/vizsgálatára is a diagnózis pontosítása és a célzott kezelés elkezdése miatt.
Az agyvelőgyulladás szövődménymentesen gyógyulhat, ha azt időben felismerik és szakszerűen kezelik.

Ezek hiányában azonban maradandó tünetek és funkciózavarok alakulhatnak ki:

• végtaggyengeség
  • beszédzavar
  • személyiségzavar
  • epilepszia.

Az agyvelőgyulladás tünetei:

• magas láz
  • émelygés
  • fejfájás
  • hányás
  • epilepsziás rohamok /mint kísérő jelenség/.

Mivel elsősorban a kiváltó októl függ az agyvelőgyulladás kezelése, nagyon fontos annak mielőbbi tisztázása, megállapítása. A baktérium okozta agyvelőgyulladás antibiotikumra jól reagál, a vírus okozta betegség esetén azonban kevés gyógyszeres terápia áll rendelkezésre. Néhány vírus ellen,/pl. herpes vírus/ hatékony antivirális szerek léteznek. Fontos megemlíteni, hogy a kullancsok által terjesztett vírusok ellen létezik védőoltás, de ez csak olyankor biztosít megfelelő védelmet, ha bizonyos idő eltelik a védőoltás beadásától, és kialakul a védettség.

Ezt a védőoltást szabályos időközönként ismételni is kell!

A prionok okozta agyvelőgyulladás jelenlegi tudásunk szerint nem gyógyítható, legtöbbször halálos kimenetelű lesz. Az agyvelőgyulladások hátterében egyre többször autoimmun folyamat áll, ezek kezelése speciális immunológiai kezelést jelent. Szóba jöhet szteroidkezelés vagy vérplazmacsere /plasmaferesis/ is.
Amikor az agyvelőgyulladás okára nincs megfelelő magyarázat, fontos lehet egy részletes tumorkutatás a betegnél. Előfordul ugyanis, hogy az encephalitis egy daganatos betegség távolhatásaként alakul ki /pl.paraneoplasias syndroma/.