Alzheimer - kór

Az időskori elbutulás, demencia leggyakoribb oka az Alzheimer-kór. Ez a betegség a szellemi képességek olyan mértékű romlásával jár együtt, ami a napi életvitelt és az önellátást is ellehetetleníti. A betegség sajnálatos velejárója a szellemi leépülés, mivel ilyenkor az agyszövet elsorvad, degenerálódik.

Jelenleg az Alzheimer-kór kezelésére nem áll rendelkezésre megfelelő gyógyszer, bár a kutatások ezirányban igen jelentősen folynak és haladnak. Léteznek azonban olyan kezelések, amelyek a betegek életminőségén tudnak javítani. Ahol családi halmozódás figyelhető meg, sikerült géneket azonosítani, mely gének kapcsolatba hozhatóak az Alzheimer-kór kialakulásával. Ezen gének működésének gátlásával esetleg meg lehet majd akadályozni a betegség előrehaladását! Az Alzheimer-kórral küzdő beteggel való együttélés rendkívüli türelmet igényel a családtagoktól és az ápoló személyzettől. A betegek rengeteg szeretetet, megértést és támogatást igényelnek. Az Alzheimer-kór egy olyan agyi betegség, amely degeneratív /jól látható ok nélküli/ és progresszív /folyamatosan előre haladó, súlyosbodó/állapot. Kezdődhet fokozatosan, de néha valamilyen lelki trauma hatására válik feltűnővé a pszichés egyensúlyzavar. /Természetesen nem a lelki trauma a betegség kiváltó oka/. Tünetei között nem pusztán a feledékenységet említhetjük meg. Az évek előrehaladtával visszafordíthatatlan /irreverzibilis/ szellemi hanyatlás alakul ki, mely következtében tönkremegy a betegkifejezőkészsége, képzelőereje, tanulási képességei.

Előrehaladott állapotban már önellátásra is képtelenek lehetnek az Alzheimer-kóros betegek. Könnyen elesnek, töréseket, zúzódásokat szereznek, gyakran tapasztalhatunk súlyos fejsérüléseket is náluk. Ezen sérülések műtéti ellátása is kockázatos, mivel a hosszú ideig tartó ágynyugalom és rehabilitáció nehezen kivitelezhető a zavart tudatú idős betegeknél. A betegség kezdeti stádiumában csak időnként tapasztalható a feledékenység, eleinte csak a közelmúlt eseményei esnek ki a beteg memóriájából. Ez a kezdeti, enyhe feledékenység az idő előrehaladtával azonban egyre romlik. A betegek mondatokat ismételgetnek feleslegesen; neveket, párbeszédeket, időpontokat felejtenek el. A tárgyakat szokatlan helyekre rakják el, majd azokat nem találják meg. Gyakran elveszítik az idő -és térbeli tájékozódó képességüket. Akár az ismert környezetükben is elveszettnek érzik magukat, eltévednek /pl.saját lakásukban, éjjel a sötétben/. Jellemzője az Alzheimer-kórnak, hogy a döntéshozatal is egyre nehezebbé válik a beteg számára. A rutinfeladatnak számító tevékenységek /pl.főzés/ is egyre megoldhatatlanabbá, kivitelezhetetlenné válnak. Az Alzheimer-kóros beteg a betegség előrehaladtával a legalapvetőbb dolgokat is elfelejti vagy elrontja. Hangulatuk ingadozóvá válik. Másokkal szemben bizalmatlanok lesznek, makacsok és szociálisan visszahúzódnak. Ez a szociális visszahúzódás kezdetben a romló
memória miatti frusztrációval magyarázható, illetve azzal, hogy gyakran depresszív tünetek is kialakulnak az alapbetegséggel párhuzamosan.

Ahogy az Alzheimer-kór előrehalad, a beteg egyre szorongóbbá, nyugtalanabbá, agresszívebbé válhat, majd inadekvátan /oda nem illő módon/ kezd el viselkedni. Mivel az Alzheimer-kór tünetei kezdetben enyhék, a diagnózis felállítására viszonylag későn kerül sor. A beteg valószínűleg észreveszi magán a tüneteket, de ezeket igyekszik mások előtt leplezni. Emiatt a környezet általában csak akkor veszi észre a bajt, mikor a tünetek már kifejezettek, specifikusak. A betegség lefolyása egyénenként változhat. Vannak, akik több évtizedet is leélnek a betegségükkel, de általában év telik el a diagnózistól a beteg haláláig.

Az Alzheimer-kór diagnosztikájában a memória tesztek, koponya CT és laborvizsgálatok /vérkép,pajzsmirigyfunkció,B12/ elengedhetetlenek.

Egyéb okokat, idegrendszeri vagy más betegségeket ki kell zárni! A diagnózis felállítása után választani lehet a gyógyszeres terápiák közül, melyek lassítani tudják a további állapotromlást. A kezelést ki lehet egészíteni folyamatos, célzott memória-tréningekkel /kognitív stimulus terápiával/,melyek igen hatékonyak lehetnek a további súlyosbodás, állapotromlás megelőzésében esteleg megállításában..