Arcidegzsába – Trigeminus Neuralgia

Arcidegzsábának nevezzük az arcideg rohamokban jelentkező, igen erős fájdalmát. A fájdalom általában az arc vagy az állkapocs területét érinti az ideg lefutása mentén. Ritkább esetben érinti csak a homlokot. A betegség szinte mindig féloldali, de gyakran több idegágra is kiterjed /pl.az arc és a homlok területére/. Hirtelen, előjelek nélkül kezdődik, és általában hirtelen meg is szűnik a fájdalom. Eleinte csak 1-2 percig tartanak a tünetek. A rohamok változó gyakorisággal jelentkeznek, és akár több hónapos tünetmentes időszakok is bekövetkezhetnek. Néhány esetben a fáj-dalom sűrűsödik, és a fájdalommentes időszakban is állandó, kellemetlen zsibbadásszerű érzés jelentkezik. Gyakran a bőrön, nyálkahártyán kisebb inger hatására is azonnali, heves fájdalomreakció alakul ki /pl.beszéd, nyelés, rágás, simítás, nyomás hatására/.

Az arcidegzsába látható tünetei:

• a beteg arca megmerevedik, mozgása megáll
  • arca kipirul, könnyezik
  • pulzusa felgyorsul
  • az erős fájdalom miatt a beteg nem mer beszélni
  • a rágás és evés is nehezített, emiatt legyengülés, testsúlycsökkenés alakul ki.

A tünetek enyhítésére a hagyományos fájdalomcsillapítók általában nem alkalmasak, de néhány depresszió és epilepszia elleni szer hatásos lehet. Ritka az olyan súlyos eset, amikor az idegdúc koponyán belüli injekciós érzéstelenítésére vagy roncsolására, műtéti beavatkozásra van szükség. A betegség kiváltó oka az arcideg működészavara /elsődleges arcidegzsába/. A kórkép kivizsgálása során ki kell zárni azokat az okokat, amelyek az ideget összenyomva ugyanilyen fájdalmat okoznak /pl.daganat vagy gyulladás/. Másodlagos arcidegzsábáról akkor beszélünk, ha más betegségek okoznak hasonló panaszokat és tüneteket /pl.fogak gyulladása, orrmelléküreg gyulladás, szembetegségek…/ Ezekben az esetekben természetesen a kezelés is más lesz. Az arcidegzsábát kísérő fájdalmat a stressz, lelki megterhelés is kiválthatja és fokozhatja. Emiatt fontos a gyógyuláshoz a nyugodt környezet biztosítása. A teljes gyógyulás még ilyenkor sem biztos, az időszakos kiújulásra számítanunk kell.