Cluster fejfájás

A fejfájások leggyakoribb és legfájdalmasabb formája. A tünetek nagyon tipikusan, ciklusokban /clusterekben vagyis "fürtökben" /jelentkeznek. Férfiaknál gyakoribb az előfordulása, általában 20-40 életév között. Ezek az ún. cluster periódusok időnként hetekig - hónapokig tartanak, kínozzák a beteget. Ezután teljesen tünetmentes periódus következik.

A fejfájás nagyon gyorsan, szinte hirtelen alakul ki, bevezető tünetek nélkül. Az is a betegség jellegzetessége, hogy csak a fej valamelyik oldala érintett, s a rohamok egy egész életen át azt az oldalt érintik. Ritkán válthat a fájdalom a másik oldalra is. Nagyon éles, égő a fájdalom, olyan érzés a betegnek, mintha egy forró pálcát szúrnának a szemébe. A cluster fejfájás a vegetatív idegrendszert is aktiválja. A vegetatív idegrendszer szabályozza az életfontosságú, automatikus testfunkciókat. /Ilyen pl.a testhőmérséklet, az izzadás, a vérnyomás, szívfrekvencia/. A cluster fejfájás leggyakrabban könnyezést és a szem kipirosodását okozza. Ezen kívül előfordulhat az érintett oldalon az arc kipirosodása, orrdugulás, arcduzzanat, izzadás, csüngő szemhéj. Ritkán, de találkozhatunk migrénes tünetekkel is, mint az émelygés, hang-és fényérzékenység.

A betegség diagnózisa felállítható a tipikus fájdalomrohamok alapján. A beteg által elmondott kísérő tünetek, a fájdalom pontos helye, a rohamok gyakorisága és időtartama nagyon fontos az orvosi diagnózis szempontjából. A neurológiai vizsgálat mellett szükség lehet CT vagy MRI vizsgálat elvégzésére is, az agydaganat vagy agyi aneurisma kizárása céljából. Előfordul, hogy a rohamok közötti időszakban is szűkebb a páciens pupillája vagy csüng a szemhéja. Mivel a betegség jelenleg nem gyógyítható, ezért a terápia célja a fájdalomcsillapítás és a rohamok idejének lecsökkentése. Az azonnali fájdalomcsillapítás injekció adásával vagy a gyógyszer inhalálásával történhet.

A vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók nem alkalmasak az akut tünetek megszüntetésére!

A cluster fejfájás kezelésének lehetőségei:

• 100 %-os oxigén belélegzése /már 15 perc múlva látványos javulást eredményezhet/
  • Sumatriptan, mely a bőr alá adható, vagy orrspray formában alkalmazható gyógyszer. Súlyos esetekben vénásan is alkalmazható. Ez a gyógyszer azonban hypertonia és koszorúsér-betegségekben ellenjavallt!
  • Műtét is szóba jöhet, ha a beteg nem reagál a fenti gyógymódokra vagy nem szedheti a gyógyszereket. A műtét feltétele azonban az, hogy a fejfájás mindig ugyanazon az oldalon jelentkezzen, ugyanis a műtét csak egyszer végezhető el! /Ha mindkét oldalon szokott jelentkezni a fejfájás, a műtét sikertelen lesz./