Guillain - Barré szindróma

Ez a betegség az ideggyökök és perifériás idegek viszonylag gyorsan fellépő gyulladásos folyamata, amely érintheti az érző, a mozgató és a vegetatív idegeket egyaránt. Elsősorban az idegszálakat körülvevő myelinhüvely károsodik ilyenkor. Emiatt az érző funkciók és a váz-valamint a simaizmok működése lesz elégtelen. A betegség többnyire spontán javul 1-2 hónap alatt - maradványtünetek nélkül. Előfordulhat azonban, hogy súlyos végtagbénulás marad vissza, vagy ha a légzőizmok érintettek, a betegség végzetes is lehet. A Guillain-Barré szindróma kialakulását megelőzheti enyhe légúti vagy gyomor-bélrendszeri fertőzés / a betegség előtt kb 1-3 héttel/.

Leggyakoribb kórokozók ilyenkor:

• EBV /Epstein-Barr vírus/
  • CMV /Cytomegalovírus/
  • Mycoplasma pneumoniae
  • Campylobacter jejuni.

A fertőzést követően a szervezet immunrendszere megtámadja a saját szöveteit, valami miatt testidegennek véli azokat. Ennek az oka az lehet, hogy a kórokozók felszínén lévő antigének szerkezete hasonlít valamely testi sejtünk felszínén lévő antigénhez. Az immunrendszert ez megtéveszti és a saját sejtet is „ellenségként” kezeli, elpusztítja! Ezt autoimmun mechanizmusnak nevezzük. Így károsodnak tehát az idegszálakat körülvevő velőshüvelyek /myelinhüvelyek/. A betegség első tünete általában a lábujjak - lábfej, ritkább esetben a kezek szimmetrikus gyengesége, zsibbadása. Ezután az izomgyengeség és érzészavar fokozatosan terjed felfele a végtagokon a törzs irányába /napok vagy akár órák alatt!/ Később a törzs, a bordaközi izmok, a nyak - és arcizmok gyengesége jelentkezik. A légzőizmok bénulása esetén gépi lélegeztetés válik szükségessé. Általában a 12 - 14.napon a legsúlyosabb ez a gyengeség, utána a tünetek stagnálni szoktak. Sok beteg panaszkodik a gyengeség mellett izomfájdalmakról is. A betegség kialakulása előtt néhány héttel influenzaszerű tünetek jelentkezhetnek, de ez sem törvényszerű.

A betegségben gyakoriak a vegetatív idegrendszeri tünetek:

• arc kipirulása
  • csökkent verejtékezés
  • vérnyomás ingadozása
  • normálisnál lassabb vagy gyorsabb szívverés
  • nyelési nehézség
  • vizelet-és székletürítési nehézség
  • belek mozgásának megszűnése /ilyen súlyos állapotban a beteg intenzív osztályos ellátást igényel/.

A javulás a tünetek kezdetétől számított kb 1 hónap múlva kezdődik el. A Guillain - Barré szindróma diagnózisa elektrofiziológiai vizsgálatokkal és a liquor vizsgálatával /gerinccsapolás útján nyert agyvíz/ állítható fel. Mivel a betegség 8-12 hét alatt spontán javulhat, gyakran elég a beteg gondos ápolása és a másodlagos szövődmények kivédése.

Szövődményei lehetnek:

• légúti fertőzések
  • húgyúti fertőzések
  • felfekvés
  • lábak mélyvénás trombózisa…

Súlyos esetekben szükség lehet vérplazma-cserére vagy gépi lélegeztetésre is.