Jóindulatú átmeneti helyzetfüggő szédülés /BPPV/
BENIGNUS PAROXYSMALIS POSITIONALIS VERTIGO

A neurológiai szakrendeléseket a betegek nagy része szédüléses panaszok miatt keresi fel. Ezeket a szédüléseket a belső fülben lévő kristályoknak tulajdonítjuk. A jelenséget otoconiának nevezzük, ami apró kristályképződést jelent.

Ezek a kristályok a belső fül tömlőcskéjében áramlanak, mozognak. Normál állapotban, a labirintusszerv megfelelő működése esetén az otoconia, a kristályképződés és oldódás egyensúlyban van. A BPPV a szédülések kialakulásában igen gyakori ok, az esetek kb 20 százalékáért felelős. Gyermekkorban is kialakulhat, de gyakoribb az idősebb életkorban. /Az időskori szédülések 50 %-a BPPV-hez köthető./

Legjellemzőbb tünete a fej hirtelen helyzetváltozásakor jelentkező kellemetlen szédülés érzete. /pl.az ágyból való felkelés vagy megfordulás az ágyban már kiválthatja. De a fej előre-vagy hátrahajtása, oldalra fordítása is oka lehet a hirtelen szédülésnek./ A szédülés általában 10-12 mp után enyhül vagy teljesen meg is szűnik.

Jellemzője a szakaszosság! A betegség kivizsgálásakor el kell különíteni az egyéb, szédüléssel járó kórképektől, tehát alapos neurológiai vizsgálat szükséges. A BPPV kezelése célzott fejtorna-gyakorlatokból valamint életmódváltásból áll, mivel gyógyszeres kezelésre vagy műtéti megoldásra nincs
szükség.