Átmeneti agyi keringészavar - Ischaemias stroke/TIA/

Azt az állapotot, mikor az agy valamelyik területének vérellátása annyira romlik, hogy ez a vérellátási zavar az agysejtek pusztulásához vezet, stroke-nak nevezzük. Az agy károsodását korai kezeléssel csökkenteni lehet, így az életminőség romlásának mértékét is csökkenthetjük. A később kezdett kezelés már csak a károsodások hatását ellensúlyozza a beteg fokozatos felépüléséig. A stroke a leggyakoribb oka a felnőttkori rokkantságnak és a 3. leggyakoribb halálok hazánkban. Ennél több halált csak a daganatos betegségek és szívbetegségek okoznak.
A betegség hirtelen alakul ki /népies neve is ezért lett „szélütés” vagy „gutaütés”/, több tünete is egyszerre jelentkezik.

A stroke főbb tünetei:

• az egyik testfél zsibbadása
  • az arc,kar vagy láb hirtelen érzéketlensége
  • egyik oldali végtagok gyengesége vagy bénulása
  • elhomályosuló látás /akár vakság is/
  • kettőslátás vagy a látásélesség romlása
  • hangképzési zavar /aphasia/, beszédértési zavar
  • hirtelen szédülés, mozgászavarok, egyensúlyvesztés
  • erős fejfájás, arcfájdalom, szemek közti fájdalom, nyaki merevség
  • tudatzavar
  • hányás
  • zavartság, memóriazavar, térbeli tájékozódás zavara.

A stroke igen gyakran figyelmeztető jelek nélkül alakul ki. Egyik előjele lehet az átmeneti keringészavar /TIA/.
A TIA egy agyterület rövid keringési zavara, mely még nem vezet súlyos sejtpusztuláshoz. Tünetei azonosak a stroke-éval, de rövidebb ideig tart /néhány perctől a 24 óráig/ , időközönként ismétlődhet is. A TIA jelzi, hogy az agy keringése rossz, mely következtében a stroke bármikor kialakulhat.

Az ilyen betegeket szoros megfigyelés alá kell vonni, neurológiai osztályon részletesen ki kell őket vizsgálni!