Migrénes fejfájás

A migrén általában féloldali, rohamokban jelentkező fejfájás. Tünetei nagyon erőteljesek, de csendes - sötét helyen pihenve általában enyhülnek. A nők 17 %-ában, a férfiak 6 %-ában jelentkezik a betegség. Néhány esetben vannak előjelei /aura/, melyek a szikralátás, látótér kiesés, fény felvillanása.

Gyakran egyéb tünetek is kísérik:

• émelygés
  • hányinger, hányás
  • fény-és hangérzékenység.

A migrénes fejfájás gyakran órákon keresztül tart, amely idő alatt munkaképtelenséget okoz a páciensnek. Legtöbb beteg esetében nem előzi meg aura a fejfájást, ezt „közönséges migrénnek” nevezzük. Az erős fejfájásoktól egészen az elviselhetetlennek tűnőig terjedhet a fájdalom, mely érintheti a fej egyik oldalát, de akár mindkét oldalt is. A fájdalom lüktető, pulzáló jellegű.

A rohamokra már órákkal vagy napokkal előbb is utalhatnak bizonyos előjelek:

• feldobottság, energikusság
  • ingerlékenység
  • rossz hangulat
  • aluszékonyság
  • bizonyos ételek megkívánása /pl.édes ételek/.

A migrénes fejfájás diagnózisát neurológus szakorvos állapítja meg. Erre azért is van szükség, mert a tünetek akár más betegségekre is jellemzőek lehetnek /pl.agyi aneurismára/. A betegség nők esetében 3x gyakoribb, mint férfiaknál. Családi halmozódás is megfigyelhető. Kezelése gyógyszeres terápiát jelent, mely rohamoldó gyógyszerekből vagy rohamokat megelőző gyógyszerekből áll.