Polyneuropathia

Ha a környéki idegrendszerhez tartozó idegrostok károsodnak, polyneuropathiáról beszélünk /ezek az agyból és gerincvelőből kilépő idegrostok/. Tulajdonképpen több ideget érintő idegkárosodásról van szó, aminek következtében nem megfelelő az idegrendszer és az egyes testtájak közötti kommunikáció.

A tünetek elsősorban a végtagokon jelentkeznek:

• zsibbadás
  • érzéskiesés
  • fájdalom
  • izomgyengeség.

Legtöbbször azok a krónikus betegségek okozzák a polyneuropathiát, amik az idegrendszert is károsítják:
- anyagcserebetegségek /főként a cukorbetegség, ami a neuropathiák 1/3-át okozzák.

A diabetes károsítja az idegeket, de az idegeket ellátó ereket is. Emiatt az idegekhez nem jutnak el a tápanyagok és az oxigén, melynek súlyos következménye lehet a "diabeteses láb"./
- túlzott alkoholfogyasztás
- mérgek és toxinok /nehézfémek, arzén, ólom, szerves oldószerek/
- egyes gyógyszerek /amennyiben nagyon nagy dózisban szedik őket/
- gyulladásos betegségek
- az erek különböző betegségei
- pajzsmirigy alulműködés
- krónikus betegségek /pl.urémia/
- daganatos betegségek.
A polyneuropathiának örökletes formái is léteznek, amelyekben szintén a környéki idegek érintettek. Ezek is egyre súlyosbodó panaszokat okoznak. Károsodhatnak csak az érzőidegek, vagy csak a mozgatóidegek, de együtt a kettő típus is előfordulhat.

Öröklődő polyneuropathiák:

• Charcot-Marie-Tooth -betegség
  • Refsum-betegség
  • Fabry-kór
  • Porfíria
  • nyomásos bénulásra hajlamosító örökletes neuropátia /enyhe nyomásra vagy minimális sérülésre alakul ki/
  • hiányállapotok /pellagra, amely a niacin hiánya, a B1 vagy B12 -vitamin hiánya/
  • gyomor-és bélrendszeri betegségek vagy gyomorműtétek után /B12-vitamin felszívódási zavara áll a tünetek hátterében/.

A polyneuropathia tünetei a kiváltó betegségtől függenek. Van, amelyik érzészavart okoz, van amelyik izomgyengeséget. De néhány betegség keverten is kiválthatja a tüneteket. A problémák általában szimmetrikusan alakulnak ki.

Tünetei lehetnek:

• végtagokat érintő érzészavar /ez lehet szúrás, bizsergés, zsibbadás, égő érzés vagy érzéskiesés. Ha a végtag érzéketlen lesz, nem érez a beteg hideget, meleget, sőt fájdalmat sem, de akár "fonákérzés" is kialakulhat/
  • szimmetrikusan jelentkező panaszok /kezeken vagy lábfejeken, főleg ha a tünetek cukorbetegeknél vagy alkoholbetegeknél jelennek meg/.

A betegség diagnózisa reflexvizsgálatból, érzésvizsgálatból és izomerő-vizsgálatból áll. Hangvilla-vizsgálatkor a beteg vibrációérzését ellenőrzik. EMG /elektromiográfia/és ENG /elektroneurográfia/ vizsgálat a következő lépés, amelyekkel az idegek vezetési sebességét tudják mérni. Szükség van laborvizsgálat elvégzésére is, mely során ellenőrzik a vérképet, vércukorszintet, B12 vitamin szintet, TSH szintet /pajzsmirigy-funkciót/, valamint a veseműködésre utaló paramétereket. Ha mérgezés gyanúja áll fenn, különböző toxikológiai vizsgálatokat is el kell végezni.

A betegség első tünete a lábon, lábujjakon kezdődik, majd onnan halad a károsodás felfelé. Kézen ugyanez a helyzet, a tünetek az ujjaknál kezdődnek és haladnak felfelé, a váll irányába. Amennyiben a tüneteket kiváltó ok a cukorbetegség, elsődleges feladat a vércukorszint egyensúlyban tartása. Ha az ok az alkoholfogyasztás, akkor a teljes absztinencia a cél a B1 vitamin pótlása mellett. A kórképet kezelni csak tünetileg lehet, oki terápiája nem létezik!

Nagyon fontos a testmozgás, torna, az izmok folyamatos erősítése. Speciális fájdalomcsillapítókra is szükség lehet. A nem-szteroid fájdalomcsillapítók ilyenkor hatástalanok. A betegségben használhatók egyes antiepilepsziás szerek, antidepresszánsok, melyek alkalmasak lehetnek a neuropátiás fájdalmak csillapítására. /Ezek a gyógyszerek úgy hatnak, hogy áthangolják az agy fájdalomérző területét./ A legsúlyosabb esetekben kábító hatású fájdalomcsillapításra is szükség lehet. A kialakult neuropátia a kezelés ellenére sem fordítható vissza, általában továbbhalad az állapot. Az előrehaladását lassítani azonban lehet. A betegség megelőzése csak úgy lenne lehetséges, ha a kiváltó okot tudnánk megelőzni /pl.cukorbetegséget/,vagy a már kialakult betegséget megfelelően kezeljük. Ugyanez igaz a túlzott alkoholfogyasztásra is, melyet szintén kerülni kell!