Sclerosis Multiplex - SM

Az egyik leggyakoribb neurológiai kórkép a sclerosis multiplex, mely a központi idegrendszer gyulladásos betegsége. A betegségben károsodik az idegsejteket körülvevő myelin /csomagoló szövetanyag/,illetve
maga az idegsejt is. Az SM kialakulásának pontos okát nem ismerjük, feltételezhető, hogy vírusfertőzés változtatja meg az immunrendszert, s az immunrendszer a saját myelinje ellen támad.

Tünetei attól függőek, hogy a gyulladásos gócok az idegrendszer mely részét érintik. A tünetek és a kórlefolyás is igen változatos lehet. A tünetek időnként megszűnhetnek, gyógyulás következik be, de néha súlyosbodhatnak is. Ekkor a visszaesés utáni gyógyulás mindig csak részleges, sőt inkább a fokozódó, lassú állapotromlás figyelhető meg. Egy másik típusánál az idegrendszeri funkciók folyamatos romlása a jellemző, de létezik olyan formája is, mikor hirtelen jelennek meg az új tünetek.

Az SM egyetlen tünetből nem állapítható meg, csak a tünetek együtteséből. Minden esetben szükség van képalkotó vizsgálatok elvégzésére, melyek közül legfontosabb az MRI /mágneses magrezonancia vizsgálat/.
Szükséges a látó-és hallópályák működésének vizsgálata valamint a gerinccsapolás is. A liquor /agyfolyadék/ vizsgálata a betegségben megjelenő kóros fehérjék kimutatására szolgál, ami diagnosztikus értékű lehet!

Sajnos még nem rendelkezünk olyan terápiával, amivel a betegség teljesen gyógyítható lenne. A kezelések célja inkább az életminőség fenntartása és rosszabbodás megállítása, feltartóztatása.

A kezelésnek 3 módja lehetséges:

• 1. A heveny, akut szakban szteroid infúziókkal javítani a frissen kialakult tüneteken
  • 2. A már meglévő tünetek kezelése: - fáradékonyság - végtagmerevség - vizelettartási rendellenesség stb…
  • 3. Kezelés a további hevely stádiumok megelőzésére /betegség módosító terápiák/

Ez akkor alkalmazható, ha az állapotban 2-3 év alatt kettő vagy több visszaesés lép fel a páciens 55 éves koráig /tehát a shubokban zajló formában/. A betegség kezelésében alkalmazhatóak az immunrendszert gátló tabletták és az immunrendszert segítő injekciós készítmények is. Ha ezen készítmények mellett mégis rosszabbodás lép fel vagy az MRI vizsgálat növekvő számú szerkezeti elváltozást igazol, célszerű áttérni más típusú infúziós készítményre. A gyógyszereket SM Centrumok írhatják fel, ahol speciális neurológiai szakrendelésen történik a páciensek folyamatos gondozása és követése.

Built with Mobirise ‌

Free Web Designer Software