Spondylosis - nyaki, háti és ágyéki spondylosis

30-40 éves kor környékén szinte minden embernél megjelennek a csigolyákat érintő meszesedésre jellemző elváltozások. Ezek jelentős része azonban nem is okoz panaszt. Az idegrendszeri panaszokat nem az elváltozások mértéke, hanem azok helyzete határozza meg. A tünetek jelentkezését és fokozódását akár egy kisebb trauma is kiválthatja.

A tünetek a gerinc érintett szakaszától és kiterjedésétől függenek. A nyaki gerinc spondylosisa /meszesedése/ esetén a nyaki fájdalom és a nyak merevsége a legjellemzőbb. A fájdalom lehet nyilalló, tompa vagy éles. Akár kis mozgásokra is igen erős fájdalom jelentkezhet, a nyak merevvé válik. Néhány esetben kényszertartás is kialakulhat a fájdalom következtében. A panaszok néhány nap vagy hét alatt megszűnnek, de gyakran visszatérhetnek. Ha ezek a nyaki fájdalmak kisugároznak a vállba, karba vagy lapockába, akkor cervicobrachialgiáról beszélünk. A tarkóba, koponyába sugárzó fájdalomnál cervicocephalgia-szindróma lesz a diagnózis.

A spondylosis kialakulása több évig is eltarthat. Az évek óta fennálló nyaki fájdalmak után jelentkezik a cervicobrachialgiás szindróma. A meszesedéssel érintett idegek és ideggyökök lefutása mentén a felső végtagon és az ujjakon zsibbadás, vérellátási zavar, gyengeség alakul ki. Az érintett izmokban gyakran észlelgető az izomsorvadás, a vázizomzat csökkenése. Ha a meszesedés szűkíti a gerinccsatornát és nyomja a gerincvelőt, spondyloticus myelopathiáról beszélünk. Ilyenkor legjellemzőbb a felső és alsó végtagokon kialakuló és fokozatosan romló izomgyengeség. Eleinte csak az ügyetlenség, a finom kézmozgások hiánya vagy zavara jelentkezik, de később ezek a panaszok rosszabbodnak. Az izmok gyengeségét zsibbadás és érzészavar kísérheti, mely főként a felső végtagokat érinti. A háti csigolyák meszesedése esetén a lapockák között, a hát közepén jelentkezik a fájdalom. A hátizmok merevek, a mozgási tartomány csökken, és az izomfájdalom lesz a betegség első tünete. A fájdalom kisugározhat oldalra a mellkasba vagy előre a szegycsontba. A fájdalom itt sem típusos, lehet tompa, szúró, nyomó vagy nyilalló is.

Az ágyéki gerinc spondylosisakor a derékfájás a vezető tünet, amely reggel és este jelentkezik. Az ágyéki izomzat feszes, gyakran izomcsomók is kitapinthatóak. Gyakori a "fájdalomkerülő kényszertartás". A deréktáji fájdalom kisugározhat a csípőbe, keresztcsontba, de lumbago és ischiász is kialakulhat belőle.

A spondylosis diagnózisának felállítása előtt néhány betegséget ki kell zárni:
belgyógyászati, kardiológiai, nőgyógyászati és urológiai kórképeket! Az ismételten jelentkező fejfájásos, zsibbadásos vagy bénulásos panaszok esetén elengedhetetlen a neurológiai vizsgálat, szegycsonti vagy mellkasi panaszok esetén a szívbetegségek kizárása, hasi-és derékpanaszok esetén urológiai, nőgyógyászati és belgyógyászati betegségeket kell kizárnunk. Ha ezek az egyéb betegségek nem igazolódnak, következhetnek a mozgásszervi diagnosztikus módszerek. RTG vizsgálattal a kisizületi porckopások, csőr-és kapocsképződések ,blokkcsigolyák mutathatók ki. Súlyosabb esetekben a csigolyák egymáson való elcsúszása igazolható. CT és MR vizsgálat is elvégezhető. Ezek kimutathatják a a gerincvelő károsodásának mértékét, kiterjedését és az esetleges instabilitást is. MR vizsgálat végezhető a gerinc nyaki, háti és ágyéki szakaszáról egyaránt. Spondylosis diagnózist akár háziorvos is felállíthat, röntgen vizsgálatra beutalhatja a betegét.

A társbetegségek kizárása miatt azonban már szakorvoshoz kell irányítania a pácienst.