Tenziós fejfájás

A tenzió nyomást jelent - a tenziós fejfájás ennek értelmében nyomó, szorító jellegű fejfájást. Ez a kórkép az elsődleges fejfájások közé tartozik, vagyis az alapvető probléma maga a fejfájás, nem pedig valamely egyéb betegség, ami a fájdalmat okozná.

Tünetei: hosszan tartó, visszatérő kétoldali, nyomó jellegű fájdalom, mintha a fej satuba lenne fogva! Szinte minden embert érint életében legalább egyszer. Előfordulásának gyakorisága legalább 80 %-os.

A tenziós fejfájás lehetséges okai:

• elégtelen folyadékfogyasztás
  • alváshiány
  • stressz
  • a nyaki izmok feszessége /ilyenkor a fájdalom a tarkótájon jelentkezik/
  • az idegrendszer fokozott fájdalomérzékenysége /amikor valakinek alacsonyabb a fájdalom-ingerküszöbe/.

A diagnózis felállításának kritériumai:

• ha a fájdalom legalább 30 percig tart, és akár egy héten keresztül is érzi a beteg
  • kétoldali a lokalizációja
  • a fájdalom nyomó vagy szorító jellegű, erőssége enyhe vagy közepes fokú
  • a panaszokat a mindennapi tevékenység nem teszi kifejezettebbé, vagyis nem rontja /pl.lépcsőzés vagy séta/.

Ezen kritériumok közül legalább kettőnek kell teljesülnie ahhoz, hogy kimondhassuk a tenziós fejfájás diagnózisát. A betegség fontos jellemzője az is, hogy mindkét oldalon jelentkezik, hányinger vagy hányás nincs, a hang-és fényérzékenység sem jellemző rá. /Ha ezeket a tüneteket is tapasztaljuk, a betegnek migrénje is lehet/ A diagnózist neurológus szakorvos állítja fel, képalkotó vizsgálatra általában nincs is szükség, amennyiben a tünetek típusosak.

A tenziós fejfájás terápiája:

• Nem szteroid fájdalomcsillapítók és gyulladáscsökkentők /vény nélkül kaphatók/
  • Ennek a veszélye az, ha a beteg heti 2-nél több tablettát vesz be, lassan gyógyszerfüggő lesz, ill.megvonásos fejfájása alakulhat ki. Ez pedig már addikciót jelenthet.
  • Nagyon fontos a beteg életmódváltása
  • Nyaki izmok feszességének lazítása, ami leginkább az ülő munkát végzőknél lényeges /nyaki torna végzése, óránként tornáztatás, nyújtás, masszázs/

A betegség megelőzésének lehetőségei:

• egészséges életmódra törekvés
  • megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás
  • megfelelő minőségű és hosszúságú alvás
  • stresszkezelés
  • a nyaki merevség elkerülése
  • megfelelő relaxáció a mindennapokban.