Vérzéses stroke

Amennyiben egy agyi terület vérellátása olyan mértékben leromlik, hogy ez a vérellátási zavar az agysejtek egy részének pusztulásához vezet, stroke-ról beszélünk. Korán megkezdett kezeléssel azonban csökkenteni tudjuk az agyi károsodás mértékét, illetve az életminőség romlásának fokát. Később elkezdett kezelés már csak a károsodások hatását tudja ellensúlyozni a beteg fokozatos felépüléséig. A stroke az oka a felnőttkori rokkantságok jelentős részének, és a 3.leggyakoribb haláloki tényező. / Ennél csak a daganatos betegségek és szívbetegségek okoznak több halálesetet./ A stroke, más néven "szélütés" vagy "gutaütés" hirtelen alakul ki, egyszerre több tünettel. Ezen tünetek felismerése sokat segíthet abban, hogy a beteg kezelését időben el lehessen kezdeni.

Főbb tünetei a következők lehetnek:

• az arc, a kar vagy a láb egy oldalon jelentkező, hirtelen kialakuló érzéketlensége
  • a test egyik felének zsibbadása
  • egyik oldali végtagok gyengesége vagy bénulása
  • kettőslátás vagy a látásélesség hirtelen csökkenése
  • elhomályosuló látás, súlyos esetben vakság
  • beszédértési zavar, szótalálási zavar vagy hangképzési zavar /aphasia/
  • szédülés
  • egyensúlyzavar, egyensúlyvesztés
  • mozgási zavarok kialakulása
  • hirtelen kialakuló erős fejfájás nyaki merevséggel
  • arcfájdalom, szemek közti fájdalom
  • tudatzavar
  • zavartság
  • memóriazavar
  • térbeli tájékozódás és érzékelési zavar
  • ritkábban hányás /ez inkább a subarachnoidális vérzésre jellemző/.

A stroke legtöbbször bevezető, figyelmeztető jelek nélkül alakul ki. Egyik előjele a TIA /átmeneti keringési zavar/ lehet. Ez a kórkép az agyterület rövid keringési zavarát jelenti, mely általában nem jár nagyfokú sejtpusztulással.

A TIA tünetei azonosa a stroke-éval, csak rövidebb ideig tartanak /néhány perctől max.24 óráig, majd megszűnnek/. A tünetek ismétlődhetnek is, amely azt jelzi már, hogy az agyi keringés rossz állapotban van.

Ezután a stroke már bármikor kialakulhat! Emiatt azokat a betegeket, akiknél TIA már kialakult, szoros megfigyelés alá kell vonni, őket alaposan ki kell vizsgálni neurológiai osztályon. A stroke kb 20 %-ban vérzéses stroke, vagyis agyvérzés. Vérzéses stroke akkor alakul ki, ha az agy valamelyik ere megreped, emiatt az agyban vérzés jön létre. A kiömlő vér nyomja az agyat, másrészt az ér által ellátandó területre nem jut elegendő vérmennyiség. A nagy nyomás miatt a vénás oldalon az ér könnyen megrepedhet./ - véralvadásgátló gyógyszerek szedése, stb..

Az agyvérzéseknek 2 fő csoportja ismert:
1. Agyállományi vérzés, amikor a vérzés az agyon belül jön létre.
Oka lehet:

• vérnyomás kiugrása
  • fizikai megerőltetés
  • az érfal megrepedése.

2. Szubarachnoidális vérzés, amikor a vérzés az agyat körölvevő agyburok, a "pókhálóhártya"=arachnoidea egyik artériájából származik és a vérzés likvorba / az agyat körülvevő folyadékba/ terjed.

• Ennek a kórképnek igen jellegzetes tünete a nagyon éles, hasító fejfájás. Gyakran az aneurisma kiszakadása okozza. Az aneurismák fejlődési zavar, genetikai hajlam miatt vannak jelen, amelyek az életkor előrehaladtával tovább tágulnak, végül kiszakadhatnak. A szubarachnoidális vérzés során a többi ér görcsösen összehúzódik, ami tovább rontja az agyi vérellátást.